Polovině zaměstnanců se zvýšila mzda, i proto mezi nimi vládne spokojenost

Přestože se letos lidé v práci cítí více vytížení a ve stresu než vloni, tři čtvrtiny zaměstnanců mají svoji práci spojenou s pozitivními emocemi. Důvodem je i to, že 51 % pracovníků dostalo v uplynulém roce přidáno. Nejvíce spokojeni jsou lidé z IT a podnikových služeb, pracovníci s vysokoškolským vzděláním a mladší generace. Naopak nejméně spokojení jsou pracovníci z výroby a lidé bez maturity. Zaměstnance dnes motivuje především jistota práce, výše mzdy a kolegové. Vyplývá to z průzkumu kandidátských preferencí personální agentury Grafton Recruitment.

I když se v souvislosti s dopady pandemie často hovoří o snižování příjmů, polovině zaměstnanců v minulém roce mzda rostla. Snížení mzdy se týkalo jen 10 % pracovníků, nejčastěji šlo o zaměstnance sektoru obchodu, retailu a marketingu a pokles mzdy se obvykle pohyboval v rozmezí 10-15 %. „Mzda sice patří ke klíčovým faktorům spokojenosti, přispívá k ní však i míra naplnění dalších potřeb. Dle našeho průzkumu k nim patří zejména dobrý kolektiv, práce, která baví, a zaměstnavatel, který inspiruje a kterému záleží na jeho lidech,“ uvádí Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group, a dodává: „Z poměrně vysoké spokojenosti českých zaměstnanců lze usuzovat, že jejich potřeby jsou vesměs naplněné. Čtvrtina nespokojených si nejčastěji stěžuje na nízkou mzdu, nepříjemného šéfa nebo nemožnost kariérního postupu.“

Foto: archiv Canva

Zaměstnance motivuje jistota

Pandemie změnila faktory motivace českých pracovníků. Zatímco ještě vloni byla největší motivací výše mzdy, letos je to jistota práce. Nejdůležitější je tento motivátor v oblasti obchodu a retailu, kde jej uvádí 67 % zaměstnanců. Mzda je na druhé příčce a třetím nejčastěji zmiňovaným motivátorem jsou kolegové. K demotivátorům naopak patří v prvé řadě výše mzdy, špatná organizace práce a vedení. Motivátory a demotivátory zaměstnanců se napříč různými obory liší. „Zatímco špatná organizace práce a vedení demotivuje spíše modré límečky, IT pracovníkům vadí, když nevidí ve své práci smysl. Až 54 % zaměstnanců z oblasti obchodu, marketingu či retailu pak motivuje dobrý pracovní kolektiv vytvářející příjemnou atmosféru. Podobně pak smýšlí také pracovníci z administrativy či lidských zdrojů,“ říká Martin Malo.

Podpora zaměstnavatele je klíčová

Plných 95 % respondentů průzkumu by si přálo zaměstnavatele, kterému záleží na jeho lidech a který vychází vstříc jejich potřebám. Zájem zaměstnavatele ovšem vnímá jen polovina zaměstnanců, a s tím souvisí i jejich pocit nedostatečné podpory při sladění práce a osobního života či při kariérním růstu. „Lidé, kterým zaměstnavatel vychází vstříc, jsou spokojenější a méně touží po změně zaměstnání či dokonce oboru. Častěji jsou se vstřícností svého zaměstnavatele spokojenější lidé s vysokoškolským diplomem, což je do značné míry dáno i oborem, ve kterém pracují,“ dodává Martin Malo. 

Téměř polovina pracovníků vnímá práci z domova stále jako benefit

Vlivem pandemie došlo v mnoha firmách k rozšíření možností práce z domova. Z průzkumu vyplynulo, že pouze z domova aktuálně pracuje 31 % bílých límečků, 33 % pracovníků střídá kancelář s prací z domova a dalších 36 % stále denně dochází do kanceláře. Přesto, že lidé pracují vzdáleně nejčastěji z důvodu nařízení firmy a berou tento model práce jako standard, jako benefit jej stále vnímá 46 % pracovníků. Pro třetinu respondentů totiž práce z domova představuje příležitost, jak skloubit práci s péčí o rodinu v době zavřených škol. „V době zavřených škol a práce z domova potřebují zaměstnanci o to více cítit podporu svého zaměstnavatele. Ten jim může například umožnit nastavit si pracovní dobu dle jejich vlastních potřeb nebo jim dát možnost spolurozhodovat, kdy a jak budou svou práci dělat,“ komentuje Martin Malo.

Copyright © 2024. Všechna práva vyhrazena.