Korálkový byznys: hlásí velké finanční ztráty, ale plánují se i investice
Protikoronavirová opatření se dotkla takřka všech prodejců v Česku. Obchodníky s korálky a bižuterními komponenty nevyjímaje. Kvůli uzavření prodejen jim klesly tržby a většina kamenných prodejen uzavřela rok 2020 se ztrátou. Prodejci s e-shopy sice zaznamenali v loňském roce zisk, nebyl ale zdaleka takový, jaký očekávali. Pro jejich podnikání bude rozhodující letošní rok.
Většina prodejců korálků a bižuterních komponentů hlásí za loňský rok značné ztráty. Řada z nich musela sáhnout do vlastních rezerv a plánované investice osekat na minimum, množství firem muselo propouštět zaměstnance – takový byl rok 2020 pro nejen korálkový byznys. „Loňský rok začal velmi slušně, to se ale změnilo už na jaře, kdy došlo k prvnímu uzavření prodejen. Tím výrazně klesly tržby, přičemž internetový prodej pokles nekompenzoval, protože kamenné prodejny a e-shop obsluhují z velké části jiné segmenty zákazníků. Naopak v prvních dnech vládních opatření výkon e-commerce dokonce poklesl. V jarním období jsme tak spotřebovali část rezerv na dlouhodobé investice, abychom udrželi běžný provoz a naše zaměstnance. Státní podpora nám pomohla jen zčásti a hlavně s velkým zpožděním, bez vlastních rezerv bychom měli značné potíže,“ popsal Martin Stibor, zakladatel společnosti Korálky.cz, největšího e-shopu v Česku s komponenty k výrobě šperků.
Záchranou byl pro většinu prodejců internetový prodej, díky e-shopům tak uzavřeli loňský rok v kladných číslech. Ti, kteří e-shopem nedisponují, se dostali do vážných existenčních problémů. „V minulých letech tvořily prodejny střední až nižší desítky procent obratu firmy. V letošním roce to však bude výrazně méně. Nejde jen o období, kdy jsou prodejny uzavřeny, ale i o to, že pohyb lidí se výrazně snížil i v době, kdy prodejny mohly mít otevřeno. Prodejci, kteří jsou na zisku z kamenných prodejen závislí, jsou tak nyní ve vážných finančních problémech. V korálkovém byznyse platí, že peníze se vydělávají až ve čtvrtém kvartále roku. Díky silnému poslednímu kvartálu loňského roku v internetovém prodeji dosáhneme pravděpodobně mírného zisku. Za rok 2020 dosáhneme zhruba pětiprocentní růst, což je výrazně méně než v předchozích letech,“ uvedl Martin Stibor.
Do potíží se nedostali ale jen prodejci, pokles objednávek zaznamenali i výrobci korálkových komponentů. Problém byl i s dovozem zboží ze zahraničí, výrobky neměl do Česka kdo přivézt. „Od několika lokálních výrobců víme o propadech objednávek v řádu desítek procent oproti předchozímu roku. Myslím, že pro další existenční vývoj menších výrobců bude rozhodující rok aktuální. Největší komplikace v přeshraničním obchodu nezpůsobilo vlastní uzavření výrobních provozů a firem, které bylo jen relativně krátké a firmy vesměs zvládly po jejich znovuotevření výrobní ztráty postupně dohnat, ale globálně přetížená logistická síť. Největším problémem tak bylo zboží po jeho výrobě dovézt. To bylo v prvé řadě zapříčiněno masivní přepravou zdravotnického materiálu, který měl v přepravě vždy přednost, a v druhé řadě výrazným nárůstem on-line nákupů v celosvětovém měřítku, který mezinárodní logistické sítě přetížil po zbytek roku,“ vysvětlil Martin Stibor.
Navzdory tomu, že většina firem musela v loňském roce změnit své investiční plány, velcí hráči na korálkovém trhu plánují v letošním roce milionové investice. „V letošním roce chceme dál investovat jak do udržovacích investic, tak i do konkurenčních výhod. Plánujeme opět mnoho sortimentních novinek pro další rozšiřování naší unikátní nabídky na poli DIY. Největší výzvou bude zajištění nových výrobců a dodavatelů výhradně on-line, jelikož mnoho globálních veletrhů, které jsme pravidelně navštěvovali, posouvá své termíny konání na hranici poloviny roku, případně až do druhého pololetí. Plánujeme také vstoupit do několika zcela nových sortimentních odvětví, abychom ještě více podpořili celkovou kombinovatelnost našeho sortimentu. V aktuálním roce doufáme v mírný růst na úrovni pěti až 15 procent, obáváme se ale poklesu kupní síly obyvatelstva, což podle našeho názoru hrozí v delším období, kdy se budou projevovat makroekonomické obtíže,“ uzavřel Martin Stibor.